BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 27, 2009

...Dosa besar untuk siapa yang melakukan zina...

Setelah kita baca kisah anak saiyidina umar berzina kita perlu tahu bahawa dosa yang amat besar bagi sesiapa yang telah melakukan zina.. dan dari apa yang kita baca tadi, Saiydina Umar tidak pernah kompromi tentang hukum Allah, walaupun Abu Syahamah itu anak kandungnya sendiri. Saiyidina Umar menghukum anaknya dengan hukuman sebat 100kali tanpa belas kasihan sehinggakan anaknya mati menemui Allah s.w.t. bagi sesiapa yang di luar sana telah melakukan zina ini bertaubatlah dan jangan ulangi lagi perbuatan terkutuk itu. dan bagi sesiapa yang tidak pernah melakukan zina jangan sesekali menghampirinya..

Mungkin pada zaman ini sesiapa yang melakukan zina ini tidak takut kerana tiadanya Amirul Mukminin seperti Saiyidina Umar. tetapi kita mesti ingat setiap perkara yang kita lakukan tidak kira apa yg kita buat tu baik atau buruk tetap Allah s.w.t menyediakan ganjaran bagi sesiapa yang melakukan baik dan hukuman yang setimpal bagi sesiapa melakukan perkara terkutuk. sebenarnya dekat dunia lagi Allah s.w.t telah membalas bagi sesiapa yang melakukan zina. kerana Allah melaknat bagi sesiapa yang melakukan zina. Bukti saya mengatakan begitu kerana saya ada seorang kawan ini, dia telah melakukan zina bersama kekasihnya. pada mulanya saya sendiri tidak tahu yang kwn saya ini berzina tetapi setelah mendengar luahan hatinya barulah saya tahu. Dia mengatakan pada saya yang dia ini tidak dapat naik pangkat padahal dia sudah kerja selama 6 tahun lebih . sDia berkata lagi bahawa kwn2 nya yang lain sudahpun naik pangkat, budak yang baru masuk sebulan sudah dapat naik pangkat dan gaji yang melebihi dari gaji dia, ada sahaja masalah yang berlaku kat kwn saya ini. nsaya memberikan cadangan kepada kwn saya suruh cari kerja lain, tapi kwn saya ini mengatakan yang ibunya tidak bagi kawan saya ni cari kerja lain..pada pengamatan saya dia rajin ke masjid, sudah semestinya dia tidak pernah meninggalkan solat.

Saya musykil dengan masalah yang di hadapinya, kerana buat pengetahuan semua kawan saya ni rajin dan cekap membuat kerja, pastinya tiada masalah untuk naik pangkat bukan? jadi dengan berat hati saya menanyakan kepadanya iaitu adakah dia pernah ingkar ke atas kedua ibu bapanya? Dia kata dia patuh apa yg ibu bapanya suruh, tetapi saya tanya lagi mesti ada benda yang dia buat sampai dia jadi begini. Dengan berat hati dia menceritakan yang dia pernah berzina. saya terkejut dengan pengakuannya itu. patulah Allah s.w.t menutup pintu rezeki baginya. nasihat saya ke atasnya banyak2 kn lah bertaubat dan sekali2 ulangi perbuatan tersebut. Di dunia lagi Allah sudah membalas perbuatan kita. apatah pula diakhirat. Jadikan kisah Saiyidina Umar dan kisah sahabat saya ini sebagai tauladan. harapan kepada pembaca supaya sentiasa ingat mengingati kepada saudara kita sesama islam supaya menjauhi perbuatan keji dan mungkar


0 comments: