BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 27, 2009

...Bagaimana kita hendak cegah perbuatan zina ini?????...

Bagaimanakah cara untuk tidak mendekati zina? Allah S.W.T telah berfirman dalam surah an-Nur ayat 30 yang bermaksud, Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman supaya menahan sebahagian penglihatan dan menjaga kehormatanya. Dalam ayat 31 pula Allah S.W.T telah berfirman, Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya mereka menahan sebahagian penglihatan mereka dan memelihara kehormatannya. Jelaslah disini bahawa lelaki dan perempuan hendaklah menahan pandangan mereka daripada perkara-perkara yang dapat membangkit kan nafsu. Allah S.W.T telah mensyariatkan supaya lelaki dan lebih-lebih perempuan untuk menutup aurat supaya dapat menjaga kehormatan mereka.

Dalam surah an-Nur ayat 32 Allah berfirman supaya tidak memperlihatkan perhiasan iaitu tubuh wanita kecuali yang nyata seperti muka dan kedua-dua tapak tangan serta melabuhkan kerudung mereka sehingga menutup leher dan dada mereka. Dalam surah al-Ahzab ayat 59 Allah telah berfirman, Wahai nabi, katakanlah kepada isteri-isteri dan anak-anak engkau dan perempuan-perempuan beriman supaya mereka menutup tubuhnya dengan pakaian( ketika di luar) dengan demikian mereka tidak akan diganggu, dan Allah itu Maha pengampun dan Maha penyayang. Dalam sura an-Nur ayat 58 pula, Allah S.W.T telah menetapkan untuk meminta izin kepada ahli keluarga untuk memasuki bilik mereka pada 3 waktu iaitu sebelum solat subuh, waktu zuhur dan selepas isya’. Hal ini adalah kerana pada waktu ini ahli keluarga kita akan menukar pakaian untuk berehat dan hal ini dapat mengelakkan sumbang mahram di dalam keluarga.

Rasulullah juga menyuruh umatnya untuk mengasingkan anak-anak mereka semasa tidur ketika umur mencecah 7 tahun. Rasulullah juga mengingatkan kita untuk tidak berdua-duaan antara lelaki dan perempuan kerana akan hadir orang ketiga iaitu Syaitan dan syaitan sememangnya akan menggoda 2 manusia ini untuk melakukan zina. Sememangnya sudah menjadi kerja syaitan untuk memberikan pemandangan cantik seorang wanita di mata lelaki supaya lelaki itu tergoda dan membangkitkan nafsu lelaki tersebut. Islam tegas dalam mencegah kejadian zina ini daripada berlarutan. Firman Allah S.W.T di dalam surah an-Nur ayat 2 yang bermaksud Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina maka pukulah mereka setiap seorang dari keduanya seratus kali pukulan dan janganlah belas kasihan kepada keduanya daripada mencegah kamu untuk menjalankan agama Allah jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklah perlaksanaan hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang yang beriman. Sekiranya hukuman ini dilaksanakan di khalayak ramai maka tidak akan ada seorang pun yang berani untuk melakukan perkara seumpama ini.

0 comments: